De Hadi-Mazda Club heeft een eigen taxatiecommissie die taxaties uitvoert voor haar leden. De vereniging heeft goedkeuring per 1-7-2020 om FEHAC goedgekeurde taxatie te mogen gebruiken voor haar taxaties.
Eén van de voorwaarden is dat deze service exclusief wordt aangeboden aan leden van de Hadi-Mazda Club. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van externe onafhankelijke taxateurs. Het is geen verplichting om je auto door de Hadi-Mazda Club te laten taxeren; wil je je auto liever door een onafhankelijke taxateur laten taxeren, dan kan dat ook. Neem een kijkje op de pagina van de FEHAC, kopje Verzekeren, voor alle FEHAC-goedgekeurde (onafhankelijke) taxateurs.
Belangrijk om te vermelden is dat met de taxatie een overeenkomst wordt aangegaan tussen de taxatiecommissie en een clublid. Een clublid betaalt voor een service en daarvoor mag het clublid e.e.a. verwachten namelijk een taxatierapport, onafhankelijkheid en deskundigheid.
Hoe werkt het? Je meldt je aan bij Ronald Vergunst, coördinator van de taxatiecommissie via taxatie@hadimazda.nl. Daarna krijg je het verzoek om gegevens van de auto aan te leveren: foto van kentekenkaart/papieren, APK-formulier, geschiedenis van de auto en een evt. restauratieverslag.
Je kan daarbij kiezen voor een thuistaxatie of voor deelname aan een taxatiedag. De eerste kost 60 euro per auto, waarbij minimaal 2 auto’s moeten worden aangeboden. Dit kunnen 2 auto’s van jezelf zijn maar het kan ook een auto van een mede-clublid zijn. Deelname aan de taxatiedag kost 40 euro per auto. Per jaar bieden we 2x een taxatiedag aan verspreid over het land. Het geld dient vooraf te zijn overgemaakt op rekening NL67 SNSB 0871911485, BIC SNSBNL2A van Hadi-Mazda Club.
Op de dag van de taxatie biedt je de auto aan waarbij je ervoor zorgt dat deze er op z’n best uit ziet. De taxatie is niet veel anders dan een door een onafhankelijk taxateur uitgevoerde taxaties. De auto wordt beoordeeld op de volgende punten:
– Carrosserie
– Interieur
– Techniek
– Voertuig zwakke punten
– Accessoires
– Historie.
De taxatie wordt gedaan op een hefbrug. Daarnaast wordt er een proefrit gemaakt om de technische staat te beoordelen. De taxateur legt zijn bevindingen vast in een werkdocument aangevuld met foto’s van de auto vanuit diverse hoeken en posities. Het document wordt samen met het hoofd Taxataties besproken waarbij de 2 taxateurs komen tot een waarde bepaling. Doel van de taxatie is het vaststellen van taxatiewaarde die gebruikt kan worden voor verzekeringsdoeleinden. Het is geen waardebepaling in de zin van verkoopwaarde. Dit staat ook vermeld in het FEHAC-goedgekeurde rapport wat het clublid per E-mail ontvangt.
- Ontevreden met de taxatiewaarde? Geschillen zijn er om opgelost te worden. Meldt je bij het bestuur van de Hadi-Mazda Club.
- Auto zonder NL-kenteken? Deze kan wel getaxeerd worden. Of thuis of door aanlevering op een taxatiedag op een transporter.
- Taxatie na schade? Helaas. Dan kunnen we de auto niet meer taxeren.
- Telefonische taxatie? Helaas. Ook al heeft de auto een paar jaar stil gestaan; de taxateur moet de auto aan een oordeel kunnen onderwerpen.
- Taxatie van normale auto, camper, etc. Helaas. Deze service is uitsluitend voor Mazda’s ouder dan 30 jaar of submerken zoals Xedos, Eunos of AutoZam.